Cat reprezinta RCA-ul in bugetul transportatorilor ? O analiza de costuri

Se dau urmatoarele date:

  • Tariful de transport marfuri generale per kilometru in regim de transport international de marfuri este  in marja de 1,3-1,8 euro
  • In transportul intern, acesta e ceva mai mic, de circa 1 euro/km
  • Numarul de kilometri parcursi anual de un TIR este de circa 80.000 – 100.000 km in regim normal de exploatare (trei curse medii/luna  din Romania in Germania/Franta/Italia/Olanda etc
  • Consumul de motorina a unui TIR este de circa 40l/100km in regim incarcat full
  • Asigurarea RCA inainte de plafonarea tarifelor era in medie de circa 3500 euro
  • Asigurarea RCA dupa plafonarea tarifelor este de max 1660 euro
  • Pretul motorinei in Romania este de 1, 1 euro/litru iar in afara tarii de circa 1,5 euro/l

Si acum sa invartim cifrele de mai sus si sa vedem care sunt concluziile.

Inainte de plafonarea tarifelor, cand RCA-ul la camioanele mari era de de circa 3500 euro, pretul asigurarii raportat la numarul de kilometri parcursi intr-un an de un TIR  ajungea la 0,044 euro/km. De aici rezulta ca ponderea costului cu asigurarea in tariful transportatorului ajungea la circa 2,9%. Am luat in calcul un tarif mediu per km de 1,5 euro.

Dupa plafonarea tarifelor , ponderea RCA-ului in total costuri s-a injumatatit. RCA-ul pentru un TIR costa acum maxim 1660 euro (7534 lei) iar ponderea in tariful transportatorului s-a redus  de la 2,9% la circa 1,4%. Asadar transportatorii au castigat  putin peste 1% din total costuri, dar pentru asta au dat o intreaga piata peste cap, au adus Romania in pragul infringementului, au blocat circulatia in mai multe orase ale tarii si intr-un Bucuresti oricum supra-aglomerat. Despre ce miza vorbim atunci ?

Sa mai invartim un pic cifrele. La un parcurs de 80.000 km/an,  combustibilul consumat de un TIR este de circa 32.000 l de motorina. La pretul din tara, asta inseamna 35.500 euro , care probabil ajunge la cira 40.000 euro daca adaugam faptul ca alimentarea camionului se face si in strainatate. Deci pretul asigurarii RCA anuale , la tarifele plafonate ajunge la circa 4 % din pretul motorinei pe care un TIR o consuma in aceeasi perioada de timp. Si de  aici intrebarea. Daca transportatorii si-ar fi facut o cauza personala din a presa guvernul sa reduca accizele la motorina n-ar fi fost mai castigati decat sa faca acelasi lucru cu asigurarea RCA ? O reducere cu 10 % a pretului combustibilului le-ar fi acoperit asigurarea si , in plus, de reducere ar fi beneficiat intreg parcul auto din Romania, adica inca vreo 6,5 mil de masini.

Problema nu este insa in curtea transportatorilor, interesati sa-si reduca cheltuielile ci in primul rand a Guvernului care nu le-a solicitat o analiza de costuri simpla, de elev de clasa a patra, inainte de a lua hotararea plafonarii tarifelor. Ia sa vedem fratilor, chiar o sa muriti de foame daca o sa va creasca costurile cu 1, 5% ? Cati veti da faliment si cate persoane urmeaza sa concediati ? Si sa mai vedem pe cine reprezentati de fapt ?  Sunt toti patronii de TIR-uri din Romania cuprinsi in asociatiile voastre ? Citi sunt pe dinafara ? Ca din statisticile guvernului rezulta ca sunt  camioane inregistrate in Romania dar care n-au circulat niciodata pe o sosea nationala. Or fi astea membre in vreo asociatie ?

Si inca ceva: Conform raportului OMS – Safety road pe 2015, in Romania avem  220.000 de camioane grele si usoare, mai multe decat in  Olanda (111.000 camioane) desi PIB- ul tarii noastre este cam un sfert din cel al Olandei.  Asta inseamna , printre altele, ca business-ul cu camioane duduie, nu-i asa ? Si atunci de ce se mai plang transportatorii ? N-o fi o chestie , mai degraba politica ?  Spun asta pentru ca vad acum ca Presedintele COTAR, Vasile Stefanescu candideaza la Parlament pe listele PMP iar cel al ASSAI se vrea membru in Consiliul ASF.

Taguri articol: , ,

One response to “Cat reprezinta RCA-ul in bugetul transportatorilor ? O analiza de costuri”

  1. George says:

    Dragul meu,
    Dacă găsești vreo firma in străinătate care sa plătească 1.1€ / km, nu mai mult. 1.1€/km…anunța ma si pe mine, iar de mâine încep munca.
    Dar, după cum e de așteptat, un articol făcut pe repede înainte. La un calcul mai normal, costul cu asigurarea reprezenta in jur de 4,2% iar acum, după reducerea prețurilor, reprezintă 1,7%. Acum fa tu un calcul domnule jurnalist.

Lasa un comentariu:

Your email address will not be published.