Cele sapte idei ale lui Bogdan Tudor (Omniasig) despre piata si Proiectul de Norma RCA

Continuam seria punctelor de vedere exprimate in dezbaterea publica de ieri privind proiectul de Norma RCA cu Bogdan Tudor, Chief Underwriting Officer si membru in Directoratul Omniasig- VIG.

Dl Tudor a prezentat sapte idei referitoare la situatia din piata si la proiectul de Norma RCA, care cred eu, ca merita luate in considerare. Le gasiti mai jos.

  1. Desi s-a discutat despre tarife, toata aceasta istorie care a avut loc in ultimele luni nu are legatura cu tarifele. In sprijinul acestei afirmatii vreau sa spun ca ponderea asigurarilor in bugetul transportatorilor este de 3-4%. In situatia asta , eu nu vad vreo influenta in cifra lor de afaceri sau in profitabilitatea acestor companii.

      2. A doua idee  este aceea legata de cat de mari erau tarifele si cat de mult deranjau ele pe transportatori. Aici avem doua situatii. O prima situatie este aceea in care intre toti cei noua jucatori RCA ar fi existat diferente mari de tarife  si atunci transportatorii ar fi putut cu usurinta sa gaseasca 2-3 jucatori cu tarife mici,  acceptabile pentru ei. Situatia a doua este aceea in care toti asiguratorii aveau tarife ridicate si atunci problema nu era la ei ci  la transportatorul respectiv care, cu siguranta, avea un comportament pe sosele care atragea dupa sine aceasta crestere de tarife la toti asiguratorii.

       3.  Atat timp cat toti jucatorii din piata au inregistrat constant pierderi pe RCA, sa spui ca tarifele erau mari n-are nicio logica , sunt doua sabii care nu incap in aceeasi teaca.

4. S-a vehiculat in presa ideea ca tarifele mari au impact asupra intregii populatiei si nu doar asupra transportatorilor, lucru pe care il consider total neadevarat. Transportatorii nu reprezinta intreaga populatie, ei reprezinta niste patroni si niste companii comerciale. Cei  care s-au dus in piata erau niste soferi, angajati ai acestora, trimisi acolo sa faca ceea ce au facut si ajungand in situatia neplacuta pentru un stat civilizat aceea de a face legea cu camioanele langa noi.

5. Ideea de tarif reglementat de catre o autoritate nu se potriveste cu economia de piata. As vrea sa subliniez ca nu a fost identificata nicio intelegere intre asiguratori de catre Consiliul Concurentei, din simplul fapt ca acest lucru n-a existat.

6.  In legatura cu Proiectul de Norma RCA am slectat trei idei care mi s-au parut mai relevante. Prima este ca legea prevede unele modificari ale sistemului bonus-malus care au impact semnificativ in structura bazei de date CEDAM si, implicit in aplicatiile asiguratorului, dar acestea nu pot fi implementate in termenul prevazut de Proiectul de Norma. Vom asista probabil la incalcari ale Normei din cauza timpului fizic limitat necesar pentru implementare. Al doilea lucru se refera la o lipsa de logica. Pe de o parte, au fost crescute limitele de raspundere atat la daune materiale cat si la vatamari corporale cu circa 20% , concomitent  cu asta a fost largita acoperirea  dar in acelasi timp au fost plafonate tarifele.  A treia idee este ca penalizarile aplicate sistemului bonus-malus au fost diminuate, ceea ce nu este de natura sa imbunatateasca comportamentul in trafic. Pana la urma aceasta a fost singura cauza reala a cresterii tarifelor si nu alta.

7.  Ultima idee este legata de Hotararea de Guvern. In preambul se face referire la faptul ca niste asiguratori au iesit din piata din cauza tarifelor mici practicate. Se mai spune tot in preambul  ca unii dintre cei care au ramas in piata au dificultati mari.  Dupa asta insa  vine Hotararea de guvern si  limiteaza tarifele  apoi creste limitele de despagubire, creste acoperirea si relaxeaza sistemul bonus-malus, singura parghie prin care mai erau penalizati soferii cu comportament necorespunzator.

Taguri articol: , ,

Lasa un comentariu:

Your email address will not be published.