Doar una din trei masini este asigurata CASCO. Ce facem cu celelalte ?

La inceputul acestui an , cand Media Xprimm a organizat de acum obisnuitul Forcast Meeting, am fost rugat de unul dintre participantii la eveniment sa-l ajut cu un material de suport. Mai exact cu cateva idei , scrise pe o foaie de hartie despre cum cred eu ca va evolua piata asigurarilor in 2017 si care sunt argumentele care stau la baza previziunilor mele. Omul voia astfel sa-si verifice propriile idei, in incercarea de a avea o interventie pertinenta in cadrul evenimentului.

I-am scris atunci amicului meu, printre alte lucruri, ca din punctul meu de vedere, anul 2017 ar putea sa aduca o revigorare a subscrierilor la asigurarile auto CASCO. De aici s-a nascut si ideea unui sir de materiale pe aceasta tema cu scopul de a pune in balanta atat argumentele pro cat si pe cele contra dar si cu intentia declarata de a promova asigurarile CASCO , un sector cu potential deosebit . Si acum sa-ncep:

Se stie ca ramurile unei economii de piata sunt interconectate, dependente una de cealalata, in stransa legatura cu performantele obtinute de fiecare de la un an la altul. Este si cazul industriei asigurarilor. Sectorul property este dependent de industria imobiliara si cea de constructii, asigurarile de calatorii, de dezvoltarea turismului iar cele de viata si pensii de nivelul de trai , in general. In ce priveste asigurarile auto CASCO, evolutia lor depinde , in primul rand de industriile auto si cea de leasing, care faciliteaza accesul la finantare. In 2017, s-a mai adaugat un factor suplimentar. de natura sa franeze intr-o anumita masura nivelul subscrierilor . Odata cu disparitia timbrului de mediu s-a dat liber la importul de autoturisme second-hand . Toata lumea se bucura ca-si poate cumpara o masina scutita de taxe, dar pentru piata auto si cea a asigurarilor, nu cred ca e o veste prea buna. Haideti sa le analizam pe rand:

Parcul auto national la inceput de 2017
La nivelul anului trecut, aveam in Romania un numar total de 5,47 milioane de automobile . Informatia vine de la DRPCIV, adica Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Sesizati ce nume incalcit ? Ce cauta cuvantul “regim” aici ? E vorba de fostul regim sau actualul regim ? Nu stim, asa ca o lasam balta.

Deci avem 5, 47 mil de automobile inscrise in circulatie, la finalul lui 2016. Daca adaugam si celelalte categorii de vehicule (scutere, autobuze, remorci etc) parcul total urca pana la 7, 1 mil vehicule rutiere. Nu sunt incluse aici tramvaiele, nu insist, intelegeti de ce. Interesant din perspectiva asigurarilor CASCO, nu este numarul total de automobile ci numarul celor asigurabile, raportat la vechimea lor. Avem si aici o statistica :
• 3,2 % au pana in 2 ani vechime. Asta inseamna cam 110.000 de automobile;
• 4,5% au intre 3-5 ani vechime. In cifre, discutam de circa 240.000 de masini.
• 21% au vechimea cuprinsa intre 6-10 ani, din total iar numeric asta inseamna circa 1,1 mil unitati.
Pe cele mai vechi de 10 ani nu le bagam in calcul, ele nefiind , in general asigurabile, chiar daca exista companii care au produse dedicate.

Si acum sa tragem linia. Numarul automobilelor mai noi de 10 ani si deci, asigurabile Casco era de 1,7 mil la sfarsitul lui 2016, reprezentand circa 30% din totalul parcului de automobile . Daca luam in calcul intreg parcul, pentru ca se mai asigura si semiremorcile sau autobuzele, rezulta circa 2,1 milioane de autovehicule asigurabile.

Sa vedem cate dintre ele au o asigurare CASCO. In 2016, numarul total al contractelor CASCO de pe piata s-a situat in jurul a 500.000 contracte. Este o estimare, dar, una destul de buna care porneste de la cota de piata, respectiv numarul de contracte al unuia dintre primii trei jucatori din segmentul CASCO. Concluzia este ca unul din trei automobile este in prezent asigurat CASCO sau unul din patru, daca ne raportam la intreg parcul auto .

Am pornit sa prezentam cifre legate de parcul auto national dar am scapat din vedere evolutia vanzarilor de automobile noi, factor care reprezinta un motor pentru asigurarile CASCO. In 2016, s-au vandut 95.000 de automobile noi, cu circa 20 % mai multe decat in anul precedent. Cifra nu este spectaculoasa daca ne gandim la varful inregistrat in 2007 (313.000 masini noi) .Sa notam insa ca vorbim de un trend ascendent al vanzarilor de masini noi care a reinceput din 2014, dupa criza economica . Pentru 2017, asteptarile sunt mari, analistii estimeaza un volum de circa 130.000 de unitati vandute la sfarsitul acestui an.

Asadar , o prima concluzie de etapa. Structura parcului auto national si evolutia din ultimii ani a vanzarilor de masini noi pot constitui premize pentru revigorarea subscrierilor la asigurarile CASCO. Voi reveni in urmatoarele materiale cu o o analiza a pietei de leasing auto si a efectelor disparitiei timbrului de mediu asupra industriei auto si a celei de asigurari. Stati pe-aproape !
Material realizat cu sprijinul OMNIASIG Vienna Insurance Group.

Lasa un comentariu:

Your email address will not be published.