Piata asigurarilor CASCO a ajuns la 390 milioane de euro, in 2016

PBS CASCO-page-001

Am convenit in cele doua materiale  anterioare publicate pe blog ca evolutia subscrierilor la asigurarile auto CASCO este  dependenta , pe de o parte,  de evolutia parcului auto si de cresterea vanzarilor de masini noi si pe de alta parte de dezvoltarea piatei leasingului auto, sector care asigura accesul la finantare al cumparatorilor de automobile.  Nu in ultimul rand, am mai atras atentia, pornind de la o analiza APIA, ca eliminarea timbrului de mediu,  incepand cu luna februarie a acestui an ar putea influenta in mod negativ vanzarile de automobile noi si de aici , intreg lantul de dependente  enumerate mai sus.

Intre timp au aparut si primele rezultate ale industriei auto, pe lunile ianuarie si februarie. Ele confirma trendul de crestere  si infirma temerile referitoare la scaderea vanzarilor de masini noi ca urmare a eliminarii timbrului de mediu.  In ianuarie, spre exemplu, s-au vandut 5943 de autoturisme sau 7600 de unitati, daca adaugam la calcul si utilitarele. In procente, cresterea este de 16,3% la autoturisme, fata de luna ianuarie a anului precedent (2016). Veti spune ca in prima luna din an timbrul de mediu nu fusese inca abrogat. Sa vedem ce s-a intamplat in februarie. Luna trecuta, inmatricularile de masini noi  au continuat creasca si mai mult, in procente cu + 62%, fata de februarie 2016. Pana acum teoria APIA conform careia  vanzarile masive de masini second hand  vor “musca” din piata automobilelor noi, nu se verifica. Sa incercam si cateva explicatii:

  • Anul acesta se implinesc zece ani de cand industria auto a inregistrat cel mai bun rezultat al sau, respectiv vanzarea unui numar de 313.000 automobile noi. Se intampla in 2007, astfel ca intreg acel parc are acum, in 2017, vechimea normala pentru a se pune problema reinnoirii lui. Pentru asiguratori este o buna oportunitate de a sta cu ochii pe dealerii auto si pe societatile de leasing.
  • Daca vorbim de reinnoirea parcului auto, sa spunem si ca vanzarile de masini noi sunt sustinute, in proportie de circa 80%, de persoane juridice. La randul lor, firmele prefera, in general, achizitia in leasing , iar aceasta metoda de finantare nu poate fi facuta fara asigurare. De aici si potentialul pentru asiguraratorii CASCO, in 2017.
  • Trendul industriei auto din ianuarie si februarie verifica teoria conform careia cumparatorii de maini noi nu sunt influentati in decizia lor de cumparare  de factori externi, cum ar fi existenta unui un context favorabil pe piata masinilor second-hand ( disparitia timbrului de mediu). Cu atat mai mult cu cat piata masinilor noi este dominata de firme si parcuri auto, cum am aratat mai sus.
  • Una dintre explicatiile exploziei de inmatriculari second-hand din februarie rezida si in trecutul recent al tranzactiilor cu astfel de vehicule. Multe din masini s-au vandut in fapt cu ani in urma dar au circulat, la mica intelegere, pe actele fostului proprietar, ca sa se evite plata timbrul de mediu. E posibil ca in lunile urmatoare sa asistam la o domolire a acestui fenomen


Haideti sa vedem acum cum a fost piata asigurarilor CASCO in 2016 si care sunt principalii actori de pe acest segment. Anul 2016 a fost al treilea an consecutiv de evolutie  pentru asigurarile CASCO dar procentele de crestere nu sunt inca foarte relevante. Si asta pentru ca, in mod traditional, dupa o criza economica, industria asigurarilor are o perioada de remanenta mai mare  decat alte sectoare ale economiei,  iar in cazul segmentului CASCO am amintit pe larg si de dependenta fata de alte industrii conexe. Una peste alta ,primele brute subscrise la sfarsitul anului trecut evidentiau o crestere cu circa 3, 5% fata de anul precedent , de la 1,68 miliarde lei, in 2015, la 1,75 miliarde lei, in 2016. Transformate in moneda europeana, ajungem la valoarea de circa 390 milioane euro, suma cu care asigurarile CASCO ocupa o pondere de circa 23% din totalul subscrierilor pe asigurari generale in 2016.

In privinta numarului de contracte, cifrele depind foarte mult de sursa de informatii. Noi am luat date certe de la doi din primii jucatori ai acesti segment si am extrapolat la nivel de piata, in raport cu cota acestora din anul precedent. Ne-a iesit un total de circa 500.000 de contracte in vigoare , ceea ce ne duce la concluzia ca doar unul din trei autoturisme asigurabile (vechime mai mica de 10 ani) are o asigurare CASCO sau unul din patru, daca ne raportam la intreg parcul auto asigurabil.

Ajungem la prima medie, care din caluculele noastre s-a situat  in 2016 la nivelul de 750-800 euro.  Cotatiile uzuale la asigurarile CASCO pentru automobilele noi sunt in general cuprinse intre 4-6  din valoarea masinii pe factura. Exemplificand, pentru un Logan nou de 10.000 euro asigurarea CASCO ajunge la 400-500 de euro, adica cam 2000 lei pe an. Se poate si mai jos, dar si mai sus daca vorbim de taximetre. Diferenta pana la prima medie n-a facut-o insa Logan-urile ci autovehiculele comerciale. In 2015, accentul vanzarilor noi de autovehicule s-a pus pe vehiculele comerciale grele, in timp ce in 2016  un volum mai mare de vanzari a fost inregistrat de utilitarele medii. In cazul lor discutam de  un pret de nou care porneste de la 30.000 euro. Prima de asigurare o puteti afla, utilizand cotatiile de mai sus.

In sfarsit, cateva cuvinte despre actorii pietei. Topul primelor trei companii dupa criteriul primelor brute subscrise pe CASCO s-a pastrat acelasi in 2016 ca si in anul precedent, cu mentiunea ca procentajele de piata ale acestora s-au apropiat foarte mult. Allianz-Tiriac, Groupama si OMNIASIG Vienna Insurance Group sunt jucatorii care domina autoritar acest segment, cumuland impreuna peste 65% din piata. Am si cifrele fiecaruia dar nu pot sa vi le dau intrucat am promis companiilor sa nu le fac publice inaintea aparitiei in comunicatele de presa ale acestora. Pelicanii-informatori din Delta,  nu sunt insa de acord sa ascundem nimic, asa ca ceva-ceva o sa va spun. Un lucru clar este ca anul acesta Allianz Tiriac a depasit un prag, cum ar fi cel  de 400 mil lei , subscrieri pe CASCO dar nu cu mai mult de 3-5%. La fel de limpede este si faptul ca OMNIASIG –VIG a fost foarte aproape sa atinga acest prag, desi ocupa locul al treilea in top. La mijloc, ca de obicei s-a situat Groupama. Dar stiti vorba aia: Intre doua nu te ploua, dar te costa !

Inchei cu cotele de piata ale celor trei jucatori. Spuneam ca acestea au fost mai apropiate ca niciodata in 2016.  Allianz –Tiriac ramane lider cu circa 24% din piata asigurarilor CASCO, desi a avut si vremuri cand se apropia de 30%. Celelelate doua companii s-au apropiat insa la o distanta de 1-2 procente de firma germana. Gropupama era cam pe acolo si anul trecut dar in cazul OMNIASIG explicatia cresterii ar putea fi faptul ca firma a preluat  o mare parte din clientii Astra, dupa falimetul acestei companii ( Astra avea 5-6 % din piata CASCO la jumatatea lui 2015).

Material aparut cu sprijinul OMNIASIG Vienna Insurance Group

Lasa un comentariu:

Your email address will not be published.