RCA la baioneta

Adevarul este , ca de obicei, undeva la mijloc. Dupa falimentul celor doua companii mari Astra si Carpatica care aveau impreuna aproape jumatate din piata RCA, s-a terminat si cu preturile de dumping. Transportatorii, obisnuiti sa se asigure ieftin la cele doua firme de mai sus s-au trezit peste noapte ca cele ramase pe piata au preturi mult mai mari. Chestiunea cu daunele a ramas in subsidiar. Nu mai interesa pe nimeni ca Astra si Carpatica nu plateau mai nimic ,din simplu motiv ca s-au obisnuit cu ideea. Peste asta a venit Sovency II, cu obligatii mai mari de capitalizare pentru asiguratori ceea ce a creat o presiune suplimentara asupra primelor de asigurare.

La masa negocierilor n-a fost loc de dialog pentru ca fiecare parte a fost preocupata in primul rand sa-si acuze partenerul ca e necinstit. N-au urmarit aceleasi cifre, n-au discutat despre aceleasi procente. Uitati-va de pilda , cum UNSAR vorbeste de 50% crestere de tarife la camioane, in ultimul an, iar ASSAI de 300%sau 400%. Urmariti si problema ratei daunei. Patru din zece camioane produc daune, dupa statisticile UNSAR, cifra e mult umflata spun transportatorii. Cum Dumnezeu sa ajungi la o intelegere in conditiile astea?

Pe de alta parte, senzatia e ca ambele parti au preferat din start razboiul in locul dialogului. Tabara ASSAI/Asociatii de transportatori a mutat la inceput firav, cu comunicate de presa acuzatoare, apoi cu mitinguri si greve care vor ajunge la apogeu maine, cand sunt asteptate 10.000 de camioane in Bucuresti. ASF si asiguratorii au replicat fara vlaga , utilizand arma argumentatiei tehnice in forma scrisa, care n-a avut niciun efect la publicul larg.

La capitolul lideri de opinie, avantaj din nou transportatori. Trei sau patru artisti vocali ASSAI, COTAR etc au performat pe toate canalele media, fara a aduce in discutie argumente credibile dar cu aplomb si incisivitate. Sustinere media, din nou transportatori. Realitatea TV, Digi 24, Romania TV etc s-au intrecut in a-i invita si a-i sustine mediatic pe grevisti. Ca era loc de sange si audienta maxima. Si ma opresc aici cu preambulul, pentru ca,mai jos, va propun sa facem un exercitiu de obiectivitate si sa vedem unde a gresit fiecare din cele doua parti in raport cu cealalta.

In ce priveste tabara ASF/Firme de asigurari am identificat urmatoarele:

Raportul Miliman la care fac referire transportatorii nu a fost facut public si nici macar n-a fost pus la dispozitia actorilor implicati in industria RCA, asa cum ar fi fost corect. Are ceva de ascuns ASF cu acest raport ?
Sistemul bonus-malus are 8 trepte de bonus si 12 trepte de malus fapt care il face inechitabil pentru asigurati. La un leu bonus pentru lipsa daunalitatii intr-un an de asigurare platesti 3 lei malus atunci cand ai o dauna
Incadrarea asiguratorilor in prevederile Solvency II nu trebuie sa se faca pe spinarea asiguratilor, prin majorarea primelor de asigurare. Solutia corecta este prin aport de capital din partea actionarilor , acolo unde este cazul.
Falimentul Astra si Carpatica n-a pus o presiune suplimentara pe firmele care le-au preluat clientii. Societatile de asigurare nu sunt institutii de binefacere , nu le-a obligat nimeni sa asigure parcuri de camioane cu istoric de daunalitate mare. Daca au facut-o pentru cota de piata, e problema lor sa gaseasca solutii de plata a despagubirilor.
ASF a scapat situatia privind RCA de sub control, cedand presiunilor venite din toate partile . Nu stai la masa negocierilor cu toata lumea, invitati si neinvitati cand ai o putere conferita de Parlament. Te consulti cu cine vrei, apoi iei decizii si ti le asumi. E simplu !
In tabara ASSAI/Asociatii de transportatori:

Companiile straine sunt favorizate in raport cu cele romanesti, afirma reprezentantii ASSAI si cei ai transportatorilor.Gresit. Banul e acelasi, indiferent cine-l scoate din portofel, o lege nescrisa pe care lumea capitalista a inteles- o de multa vreme. Ati mers probabil in concediu in alte tari. Ati avut vreodata impresia ca un localnic e favorizat la nota de plata in raport cu un strain ? Sau invers ?
Falimentul Astra si Carpatica a avut ca scop distrugerea capitalului romanesc. Gresit.De ani de zile se stie ca cele doua companii reprezinta cancerul pietei . Numai ca, in functie de interes, intr-un fel se raporta la ele ASSAI in 20013 ,de pilda, si altfel o face azi. Redau dintr-un comunicat ASSAI din 2013:
“Asociatia Societatilor de Service Auto Independente ( A.S.S.A.I.) atrage public atentia tuturor asiguratilor, brokerilor si Autoritatii de Supraveghere Financiara ( A.S.F. ) asupra noului sistem de despagubire promovat de catre Astra Asigurari, sistem care presupune subevaluarea despagubirilor acordate pagubitilor RCA prin efectuarea unor plati diminuate a costurilor de reparatie platite direct pagubitilor.”

Atunci Astra fura din banii asiguratilor, astazi plangem dupa capitalul romanesc. Curat, murdar coane Muntean !

Sa ocupi strada cu mii de camioane in 2016, ca sa schimbi o lege asa cum iti convine tie,, in conditiile in care Bucurestiul e oricum sufocat de traficul infernal, o fi in regula ma intreb ?
Ma opresc aici cu analiza, cu promisiunea ca voi reveni. E liber la injuraturi, sugestii, opinii, comentarii de orice fel

Lasa un comentariu:

Your email address will not be published.