Sunt obligati asiguratorii sa vanda polite cu tarife plafonate transportatorilor ? O analiza juridica

Consiliul de administratie al Unitatii speciale informative din Delta Dunarii a luat in dezbatere ieri o problema spinoasa a pietei asigurarilor si anume daca un asigurator este obligat, sau nu,  de lege sa vanda polite transportatorilor la tarifele plafonate, stabilite de OG 54/2016.

In deschiderea ostilitatilor a luat cuvantul pelicanul avocat la baroul zburatoarelor.  El a facut un preambul al problemei aratand ca in prezent asistam la o tergiversare a incheierii asigurarilor pentru transportatori, lucru de care s-au plans in nenumarate randuri  si brokerii. Vrei o polita de transport marfa ? Ok, spune asiguratorul, dar adeverinta ca ti-ai platit intretinerea la bloc ai adus ? Daca nu , cand vii cu ea sa aduci si o copie dupa buletinul soacrei, alta dupa factura la gaze si, apropo, nu uita de chitanta de la magazinul unde ti-ai dus la curatat costumul de nunti, botezuri si inmormantari. Ca si aia e esentiala la dosar.  Pe cale de consecinta, concluzioneaza pelicanul-avocat, asistam la un refuz mascat al asiguratorilor de a incheia polite pentru transportatori din cauza tarifelor mici impuse de guvern si a daunalitatii mari. Intrebarea este daca sunt ei obligati sa incheie aceste polite sau dimpotriva ?

Se ridica o egreta firava care inainte de a-si da ochii peste cap si de a-si afisa la vedere picioarele subtiri si lungi, lanseaza o fumigena: Dar daca un asigurator este autorizat sa practice RCA atunci nu-l obliga legea asigurarilor sa incheie polite pentru toate categoriile de clienti ?

Ei , zice o lebada, calare pe un telefon de ultima generatie, uite ce spune google, ca era obligat pana acum vreo 10 ani, conform legii 136/1995, mai precis a Normelor de aplicare. Acolo se spunea negru pe alb  ca un asigurator  nu poate refuza incheierea unei polite RCA daca exista o solicitare in acest sens.  Intre timp prevederea a fost scoasa, fiind considerata inutila pentru ca nimeni nu-si putea imagina ca ar putea exista vreun motiv ca cineva sa renunte la un client care vrea sa-i bage bani in buzunar

Partea frumoasa, intervine in discutie o rata bezmetica este ca refuzul de a emite polita era insotit si de sanctiuni,  in acele Norme. Au disparut si acestea, odata cu articolul de care vorbim.

Pelicanul avocat nu renunta. E de acord ca  in legislatia asigurarilor s-a renuntat la obligativitatea incheierii asigurarilor dar aduce in discutie una din legile protectiei consumatorilor. Mai exact OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, care , la art 63 spune asa:

  ‘Se interzice a se refuza consumatorului fara un motiv justificat, conform prevederilor legale in vigoare, vanzarea unui produs sau prestarea unui serviciu”.

E clara treaba spune el. Mai ramane de discutat daca o lege speciala cum e OG 99/2000 bate cealalta lege speciala din domeniul asigurarilor.

Toata discutia asta nu-si are rostul, daca ne referim la transportatori, trage concluzia avocatul zburator. Legile protectiei consumatorului nu li se aplica domnilor de la transporturi pentru ca ele au in vedere consumatorul, adica persoana fizica, or transportatorii sunt societati comerciale, adica persoane juridice

Si daca-i persoana fizica autorizata , intreaba egreta ? Daca-i PFA, atunci nu mai e consumator pentru ca presteaza o activitate cu scop profesional. E profesionist si gata, nu mai intra sub incidenta protectiei consumatorului, concluzioneaza pelicanul-avocat.

In rezumat, lucrurile stau asa: Legislatia actuala din Romania are o lacuna in ce priveste impunerea obligativitatii comercializarii produselor de tipul asigurarilor pentru persoane juridice. Asiguratorul e obligat sa raspunda solicitarilor de asigurare venite doar de la persoanele fizice (consumatorii finali) dar nu au aceeasi obligatie si pentru cererile venite de la companii, corporatii etc, cum sunt in acest caz, transportatorii. Tergiversarea de catre asiguratori a incheierii politelor pentru transportatori  e doar o forma de a evita refuzul , desi acesta e acoperit de lege. Tipul acesta de comportament nu serveste insa nimanui, produce greutati intermediarilor si confuzie in randul transportatorilor. Ce va fi, vom vedea. Se va modifica legea, vor disparea tarifele plafonate, vom asista iar la un razboi intre cele doua tabere ?

 

Taguri articol: , ,

Lasa un comentariu:

Your email address will not be published.