Timbrul de mediu a disparut. Analizam efectul asupra asigurarilor CASCO

apia 1

In timp  ce  parcul auto national este format din 70% automobile mai vechi de 10 ani si doar din 30%  cu o vechime mai mica de un deceniu, rata anuala de reinnoire a acestuia in Romania a fost in 2016 de 1,8 %, fata de o medie europeana de peste 5%. Inertia este mare, schimbarile au loc cu greu.

 

Partea plina a paharului este insa faptul ca, in ciuda ritmului lent, piata masinilor noi  cunoaste o revigorare a vanzarilor in ultimii 2-3 ani, fapt care este de natura sa dea un semnal bun si pentru cealalta piata conexa, a asigurarilor CASCO. Si ar mai fi o veste buna pentru asiguratori si clienti. Aceasta vine din partea industriei de leasing financiar , care la randul ei , a avut o evolutie buna in ultimul an. Chiar daca rezultatele pe 2016 vor fi facute publice la sfarsitul acestei luni, asociatiile de profil dau ca sigura o crestere de 20 % a pietei de leasing, comparativ cu anul 2015. Leasingul a ajuns la o cifra a finantarilor de circa  2 miliarde de euro, din care peste 75% reprezinta finantari noi pentru vehicule. Este o industrie care se identifica de fapt cu piata auto, asa cum cea a asigurarilor e legata cam de acelasi procente de segmentele RCA si CASCO.

>

 

Conform reprezentantilor societatilor de leasing, motive de optimism ar exista si pentru 2017, desi cresterea prognozata este mai moderata (15%) din cauza incertitudinilor la nivel extern dar si local care pot determina o crestere a dobanzilor in lei sau valuta.  “Costul finanţărilor la leasing este direct proporţional cu evoluţia dobânzilor interbancare şi orice modificare se răsfrânge şi asupra acestora”, a declarat recent directorul executiv ALB România, Melania Hancila pentru revista “Autoexpert”. In ce priveste structura pe categorii de vehicule finantate , in 2016 piata a  leasing a cunoscut schimbari interesante. Spre deosebire de 2015 cand accentul s-a pus pe finantarea vehiculelor comerciale grele (camioane) acum centru de greutate s-a mutat spre vehiculele comerciale usoare, evident  alaturi de autoturisme. Explicatia este data , probabil, de parcuri auto de mari dimeniuni ce au necesitat reinnoite si care au dat tonul acestei tendinte. Ca si curiozitate, raportul finantarilor intre autoturisme si vehicule comerciale este aproximativ egal: 41 % vehicule comerciale, respectiv 46% automobile.

 

Cateva cuvinte si despre leasingul operational, a carui crestere procentuala a fost de circa 8%, ceva  mai mica fata de anii precedenti. Interesant aici este de mentionat faptul ca din cele 95000 – 100.000 de masini noi (cifrele difera in functie de sursa) inmatriculate anul trecut, circa 14.400 au fost inmatriculate de companiile de leasing operational. S-a ajuns astfel la un total de 60.000 de unitati in administrare, conform  Asociatiei societatilor de leasing operational – ASLO.

 

O noua concluzie de etapa, ne arata faptul ca trendul ascendent din ultimii ani a pietei leasingului auto si estimarile pentru anii urmatori, reprezinta  semnale pozitive in ce priveste  evolutia  subscrierilor la  asigurarile CASCO, in 2017. Piata asigurarilor ar putea avea de castigat  de pe urma accesului mai facil la finantare al potentialilor cumparatori de masini noi.

 

Premizele bune de dezvoltare sunt insa insotite insa si de amenintari pe masura. Cea mai serioasa dintre ele este legata de disparitia timbrului de mediu din luna februarie a acestui an, respectiv de efectul acestei masuri asupra pietei auto si a celei a asigurarilor. Inainte de a analiza aceste efecte  as vrea sa fac o precizare. M-am bucurat si eu ca foarte multi dintre voi, atunci cand timbrul de mediu a a fost eliminate din legislatie. Am considerat ca timbrul de mediu a fost o masura imorala si ilegala, iar disparitia lui, un lucru bun.

captura ecran:www.apia.ro

Numai ca, dupa cum stiti, orice e bun, fie e ilegal, fie imoral, fie ingrasa!. Asta am constatat cand m-am uitat pe niste studii ale Asociatiei producatorilor si Importatorilor de automobile (APIA)despre efectele disparitiei timbrului de mediu. In esenta , APIA estimeaza ca odata ce s-a dat liber la importul de masini second-hand, fara taxa de mediu, numarul inmatricularilor de masini noi in 2017 , va scadea cu circa 35 %, pana la 60.000 de unitati , fata de aproape 100.000 ,in 2016. Concomitent, importurile de autoturisme rulate va creste cu 50%, de la 300.000 in 2016, la 465.000 in acest an. Ar fi o veste proasta pentru asiguratori, a caror subscrieri pe CASCO depind, asa cum am aratat, de masinile noi. Ar fi o veste proasta si pentru piata de leasing si in final pentru clientii care ar fi apelat la finantare pentru o masina noua in loc de  achizitia unei masini second hand.

Efectele nu se opresc insa aici. Cresterea poluarii, scaderea sigurantei rutiere , cresterea numarului de accidente si a gravitatii acestora sunt alti factori de luat in sama. Sigur, veti spune ca APIA reprezinta interesele producatorilor si importatorilor de masini noi si poate dracu nu e asa de negru , cum il vad reprezentantii asociatiei. Corect, dar se pare ca semnalul tras de APIA nu s-a dus in eter. Acum se discuta despre introducerea unei vignete de acces in marile orase, o taxa a carei pret va fi cu atat  mai mare cu cat masina este mai poluanta . Pare o chestie morala, nu stiu daca e si legala sau daca ingrasa!

 

In final , voi spune ca acest al doilea material despre asigurarile CASCO va fi urmat in cursul saptamanii viitoare de un altul in care vom analiza cifrele principalilor actorii de pe piata de profil si produsele oferite de acestia. Vom merge apoi intr-un centru de daune , pentru a face un reportaj la fata locului. Campania continua !

Material realizat cu sprijinul OMNIASIG Vienna Insurance Group

Lasa un comentariu:

Your email address will not be published.