“DOAMNA”

I se spunea “Doamna” Nu ca un apelativ de politete. Nicidecum . I se spunea “Doamna” la modul in care si astazi, in Sicilia, angajatii unui mafiot atunci cand primesc salariul de la stapan, ii pupa mana , indoindu-se din sale corespunzator, si-i spun “Grazie Don Giovani”.
Doamna- Don Giovani, intelegeti ?

Prin anii 2000, in sediul central al Asirom, existau doua lifturi . Unul ,frontal, la cativa metri de intrare, celalalt pe un culoar in dreapta, mai la distanta de intrarea principala. Am vrut sa urc cu liftul central, era mai la indemana, dar m-am trezit apostrofat de portar. “ Ce faci dom’le, nu pe acolo. Ascensorul acela e doar pentru “Doamna”. Si pentru conducere”. Lifturile exista si acum, mentalitatile sunt insa, sper, diferite.

Crescuti in spiritul Asirom, unic si inimitabil pe piata in acei ani, angajatii cu functii de conducere din companie aveau un adevarat cult pentru “Doamna”. Am cunoscut cativa care ulterior s-au transferat la firma unde lucram si eu. Oameni buni, bine pregatiti cu care mai ieseam uneori la o bere. Cand venea vorba insa despre “Doamna”, se incruntau si deveneau brusc deranjati de turnura discutiei. “Hai bai, s-o lasam pe “Doamna”, voi nu stiti ce femeie misto era” Doamna le facea cadouri de ziua lor, ii felicita cu prilejul diverselor evenimente din viata personala, le oferea prime de merit si-i trimitea in concedii platite de firma. Ce sef mai bun poti sa-ti doresti?

In raporturile cu actionarul majoritar al firmei, Doamna devenea brusc “fa”. Si nu e vorba de nota din portativul muzical. Niculae stergea pe jos cu ea, fara menajamente, Doamna , stergea pe jos, la randul ei, cu angajatii de rand. Nu se cheama asta oare diviziune sociala a muncii ?

Ca orice CEO cu putere si influenta, Doamna nu juca dupa nicio regula a pietei. Asirom era mostenitoarea ADAS, regina RCA-ului, liderul incontestabil al industriei. Banii curgeau garla, milioanele aterizau in conturile mogulului Ioan Niculae. In anul 2000, de pilda, startul campaniilor RCA din iarna se dadea la ordinul CSA, dupa distribuirea codului culorilor la tichetele de asigurare catre toate companiile. Asirom fura, in mod uzual, startul. Avea informatia, tiparea din timp tichetele si vindea doua-trei saptamani RCA, fara nicio concurenta.

Piata a acceptat aceste derapaje, fara sa reactioneze, si e la fel de vinovata ca si “Doamna” pentru ce s-a intamplat in acei ani.

Exemplul dat de mine reprezinta insa o gluma in raport cu marile “smenuri” care sunt legate de numele “Doamnei”. Don Giovani e mic copil , ba chiar ar putea urma cursuri de perfectionare la academia de management si bune-maniere a acestei femei. In ce-i priveste pe procurorii DNA, vanzarea Ardaf , la pachet cu RAI catre PPF si apoi Generali, in timpul presedintiei “Doamnei” la CSA, le-ar putea ocupa programul pentru inca doua mandate ale Codrutei Kovesi. Na, ca tocmai le-am oferit un pont!

Taguri articol: ,

Lasa un comentariu:

Your email address will not be published.