Misu Negritoiu: “ASF este cel mai ambitios proiect al meu”

MN1

 

Astazi am placerea sa va ofer un al doilea interviu cu Presedintele ASF, dl Misu Negritoiu, dupa cel publicat in toamna trecuta si pe care il puteti gasi pe blog. Interviul de fata este unul ” de etapa” ca sa-l citez pe dl Negritoiu.  Am discutat cu domnia-sa despre obiectivele asumate si cele realizate in prima parte a mandatului la ASF,despre relatia cu membrii Consiliului , greselile de comunicare in contextul scandalului RCA si  multe altele. Lectura placuta ! 

 

AB.ro: Ati raspuns la acuzatiile Comisiilor Parlamentare spunand ca nu aveti nimic sa va reprosati, in ce priveste activitatea dvs ca Presedinte al ASF. Ati adaugat că oricine va veni în locul dvs va trebui să facă exact același lucru pentru a asigura funcționarea piețelor. Pe scurt, ce ati promis la instalarea in functie si cate din obiective ati dus la indeplinire ?

Misu Negritoiu: ASF este cel mai ambitios proiect al meu, in totalitate reusit. Eu m-am angajat la o munca de constructie institutionala, intr-un moment de impas la ASF si sub o presiune politica si mediatica fara precedent. Practic institutia rezultata din fuzionarea celor 3 entitati nu functiona, deciziile care se mai adoptau erau generate de fiecare sector in parte, care functiona fiecare dupa propriile reguli.

 

AB.ro: Cu ce ati inceput, care au fost prioritatile ?

Misu Negritoiu: Prima mea prioritate a fost restructurarea si (re)organizarea ASF, potrivit OUG 93/2012. M-am angajat in fata comisiilor parlamentare sa transform Autoritatea dintr-o institutie “damboviteana” , intr-o institutie europeana si am primit sprijin politic neconditionat pentru asta. Aici am avut abordari diferite cu unii membri ai Consiliului si aceste pozitii s-au radicalizat in timp, in loc sa se atenueze, chiar dupa ce am convenit setul de valori si de principii care trebuie sa guverneze activitatea Autoritatii. Procesul a luat mai mult de un an si el a cuprins ajustari majore in organigrama, politica de salarizare, reducerea dramatica a schemei de personal,de management si de executie, redefinirea functiilor si stabilirea obiectivelor de performanta. Procesul de tranformare este terminat, dar inca fragil. Orice schimbare de abordare poate sa-l intoarca de unde a plecat. Rezistenta la schimbare este mare in orice organizatie, dar mult mai mult in institutiile publice.

Eu am fost mult prea concentrat pe reusita acestui obiectiv si am contat pe sprijinul politic promis . Am putut sa luam toate deciziile de care aveam nevoie cu un Consiliu incomplet in cea mai mare a timpului si chiar cu diferente asupra setului de valori. Am functionat la sectorul de asigurari cu doi vicepresedinti, unul dupa altul si cu perioade prelungite de vacanta. Dar toate aceste transformari au generat tensiuni si au alimentat pe cai informale diferite surse, si asa ostile, care le-au amplificat in spatiul public.

 

 AB.ro: Care a fost al doilea obiectiv major pe care vi l-ati asumat in Parlament ?

Misu Negritoiu: A doua prioritate majora, asumata in fata Comisiilor, a fost stabilitatea pietelor finaciare nebancare si alinierea cadrului legislativ la directivele, normele si practica europeana. Separat de cazurile curente cunoscute sau mediatizate, prima analiza de bilant la nivelul pietei (BSR,BSRE) a scos la iveala dezechilibre majore, atat la nivelul entitatilor supravegheate (mai multe societati cu capitaluri negative sau cu probleme mari de lichiditate si solvabilitate), cat si la nivelul pietei (pierderi si o rata combinata a daunei, substantial supraunitara).
Intamplator sau nu, toate societatile cu probleme au fost societatile romanesti cele mai mari, fara posibilitati de redresare si capitalizare. Toate masurile de corectie spre o piata sanatoasa si sustenabila s-au finalizat cu decizii radicale, chiar de eliminare din sistem a partilor putrede (ca simpla aplicare a legilor in materie).

 AB.ro:  Toti membrii Consiliului au fost de acord cu aceste masuri ?

Misu Negritoiu: Nu . Masurile au generat tensiuni la nivelul Consiliului (unul dintre membri a fost impotriva tuturor deciziilor de retragere a autorizatiilor celor patru societati, dintre care doua cu actionari italieni) si au alimentat, partizan si subiectiv, presiunea politica si mediatica. In schimb ne-a crescut reputatia europeana si ne-am apropiat de nivelele de supraveghere din celelalte tari.

AB.ro: Ati cedat presiunilor Guvernului in ce priveste OUG 54/2016. Nu credeti ca pozitia ASF trebuia sa fie din start aceea de neacceptare a plafonarii tarifelor si de respingere a celorlalte prevederi cu impact negativ asupra pietei ?. Toate acestea din ratiuni care tin de libertatea contractuala, incalcari ale Directivelor Europene, destabilizare a pietei asigurarilor etc

Misu Negritoiu: Nu am gasit nicaieri solutii in Europa si am incercat sa gestionam problema cu ce aveam la indemana. Nu se gaseste un singur paragraf, in vreo Directiva, Lege sau Regulament care sa instituie competenta sau obligatia autoritatii de supraveghere in controlul, limitarea sau interventia pe tarife si prime. In ciuda faptului ca o autoritate de supraveghere financiara nu are atributii de dialog social (a nu se confunda cu protectia consumatorului), organizatiile patronale din transporturi, numeroase, reprezentative dar si agresive, au fost impinse de catre Guvern sa discute cu ASF. Asa am ajuns sa ne expunem excesiv mediatic, fapt care a alimentat “emotia” politica, si sa incercam solutii “voluntare si de consens” (cresterea primelor cu pina la 50%), care nu au functionat. Intr-o piata in care dialogul si consensul nu exista, aceste solutii au rasturnat “bolovanul” catre variante mai radicale, care au generat noi distorsiuni in piata.

 AB.ro:  S-a vorbit si de o maniera oarecum inflexibila de abordare a relatiei cu ceilalti membri ai Consiliului, un stil mai autoritar de conducere. N-ati reusit sa faceti o echipa, din pacate, si asta s-a vazut in exterior.

 

Misu Negritoiu: Consiliul este format din personalitati puternice si linii de raportare diferite sau independente. Presedintele nu este “seful” si de aceea armonizarea (formarea echipei) este mai dificila. Tendinta si presiunea este spre existenta unui organism colegial, care nu este explicit formalizat in lege si care nu se poate pune complet de acord in situatii “de criza” sau in transformare (sunt voci din Consiliu care continua sa sustina revenirea la fostele autoritati!). Am fost mult mai implicat in restructurare si constructia institutionala decat ceilalti membri ai Consiliului si am fost principalul agent de schimbare.
Din pacate, si aceasta situatie (a RCA-ului) a generat pozitii divergente (chiar daca marginale) in Consiliu si, inca odata, a subminat spiritul de echipa. Situatia tinea de fapt de “planul” inexistent de liberalizare ordonata a primelor controlate inainte de accesarea la Uniunea Europeana (2007). M-am implicat activ si mi-am asumat rezultatele. Suntem totusi intr-o situatie mult mai buna decat inainte (chiar cu riscul de infringement) si avem solutii de tranzitie de la tarife plafonate la tarife libere, intr-o maniera ordonata, catre o piata stabila, predictibila si functionala. Putem sa eliminam volatilitatea, extremele si excesele anului trecut, cu intrumentele pe care le avem acum legiferate.

 

AB.ro: In ce priveste comunicarea, va reprosati faptul ca ati gresit strategia ?. Ati renuntat la un purtator de cuvant, a carui menire era sa iasa in fata si sa va protejeze imaginea. Nu l-ati inlocuit cu altul si asta v-a costat.

 

Misu Negritoiu: Cand am venit, imaginea mediatica a ASF era cu mult sub nivelul zero. Mi-am propus reconstructia increderii consumatorilor si a publicului ( tinta mai greu de atins) sau a entitatilor din piata (un obiectiv mai accesibil). Daca mi-a fost greu sa traduc mesajele mele si directiile de transformare catre toti membrii Consiliului, ar fi fost mult mai greu sa comunic printr-un alter ego. Si m-am hotarit sa fiu propriul purtator de vorbe, intr-o situatie exceptionala. N-a functionat nici un canal de comunicare, nu am fost niciodata apreciati sau elogiati ca am facut ceva bine. Cele mai bune aprecieri in presa au fost neutre, dar nu pozitive. Am constatat ca sunt mai apreciat in piata si de catre autoritatile europene, decat printre parlamentari. Nu in ultimul rand, am deranjat multa lume din zona de confort si am generat multe inamicitii prin verticalitate si implicit rigiditate, de teama ca “ daca dai un deget iti ia mana toata”. Rigiditatea inseamna , de fapt, rigoare.

 

 AB.ro:  Ati reglementat in exces piata, asta va reproseaza multi din actori. S-au cam sufocat, nu mai aveau timp de business….

 

Misu Negritoiu:  Valul legislativ fara precedent, ca si actiunile de supraveghere, a fost “aglomerat” de intarzierile nepermise dupa 10 ani de la aderarea in Uniunea Europeana si de urgenta normalizarii si a actualizarii cadrului legislativ. Nu este vorba despre o suprareglementare ( nu rezulta ca avem mai multe legi), ci de inlocuirea legilor vechi, cu unele noi (Solvency II) si de completarea cadrului institutional al pietei (FGA, rezolutie), care sa faca piata functionala.
La nivelul reglementarilor secundare au fost introduse regulile europene, care, da, sunt mai exigente si mai detaliate, dar nu mai multe. Piata se profesionalizeaza si are nevoie de actori puternici, corecti si performanti. Dar, din nou, ne raportam la interpretari diferite, locale, mai putin in linie cu piata unica europeana. Dar si acesta a fost un proces “in forta”, mai degraba de tipul “Big Bang”, care a luat prin surprindere mai toti participantii, mai ales prin efectele pe care le-a produs. Astfel de legi aprobate in Parlament sau Regulamente ale Consiliului au atras critici si rezistenta la aplicare si executare.

 

  AB.ro: Ce urmeaza ?

 

Misu Negritoiu:  Urmeaza etapa de consolidare, mai multa comunicare si dialog, intern si extern, mai multa flexibilitate, pe fondul respectarii unor reguli de baza, a normelor si legilor si a respectului autoritatii. Daca procesul nu va fi intrerupt prin interventii politice subiective si neavenite, pietele si supravegherea vor fi solide si stabile.
Suntem totusi la un moment de rascruce, alimentat de multe inamicitii generate de toate transformarile pe care le-am facut, insusite sau intelese, dar neacceptate. Si sunt prea multi cei care nu le recunosc efectul pozitiv si sustenabilitatea.

 

AB.ro: Va multumesc pentru interviu, domnule Presedinte !

Lasa un comentariu:

Your email address will not be published.