Dăunel a facut un ou – “Daunele in asigurările auto”

Lasand caterinca la o parte (atat cat putem), sa spunem ca salutam cu drag aceasta prima aparitie editoriala a lui Madalin Rosu. Ea reprezinta ,  ”un demers necesar, menit sa acopere, atat ca se poate, golul existent in literatura de specialitate ”. N-o spun eu, ca nu pot asa frumos, ci insusi Leonardo Badea, presedintele ASF. Si nu oriunde ci chiar pe coperta cartii. Caci fratilor, in Romania pana mai de curand cunostintele despre  asigurari s-au transmis precum folclorul : pe cale orala, din gura-n gura si din om in om. Intre timp insa , am trecut la epoca digitala , ne-auzim si ne vedem in 5G, asa ca fi cazul sa facem putina ordine si aici . Nu mai merge asa. Dar daca  ne apucam de lectura, atunci  musai trebuie sa facem un efort sa citim si vocalele si consoanele, nu doar unele dintre ele  Asta daca vrem sa-i intelegem pe acesti mari titani al literaturii de specialitate.

155247299927674612 chenar 2

Dar sa revenim. Din ce mi-am dat seama la o prima lectura, Madalin a incercat  sa abordeze domeniul daunelor auto din mai multe perspective, toate inedite, as putea spune. Prima ar fi accentul pus pe  inspectorul  de daune-omul, nu robotul.  O abordare care scoate in evidenta calitatile specifice ale  acestuia, privit ca personalitate umana, cu angoasele lui, cu nervii lui, cu umorul lui, cu zilele lui bune sau proaste. Ca sa faca munca asta, aflam din carte, omul de daune  trebuie sa fie un cumul al mai multor profesii. Sa aiba cate ceva dintr-un inginer auto,  un jurist ,un  economist si mai ales un psiholog (precum autorul). Sa fie un bun investigator dar un si mai bun comunicator si om de PR. Asta pentru a putea transmite informatii intr-un mod obiectiv si usor de inteles. Si de aici  povestea capata viteza. Madalin ia la mana (fie-mi scuzata expresia) fiecare din aceste calitati si explica cititorului, pe intelesul lui,  importanta acestora. De ce e necesar spiritul de echipa  intr-un departament de daune auto  ? Care trebuie sa fie competentele, abilitatile si cunostintele unui astfel de specialist ? Care sunt rolurile si responsabilitatile intr-un departament de daune ? Toate, insirate  pe pagini intregi , cu exemplificari in tabele si tabelase, fara numar, fara numar…

A doua perspectiva este una tehnica. Daunel nu face economie de cunostinte si explica, intr-un limbaj accesibil cum e treaba cu dosarele de dauna. Pornind de la actele necesare, fotografierea masinii avariate, intocmirea notei de constatare si pana la calculul despagubirii, punctul terminus al afacerii. Par lucruri banale dar extrem de utile nu doar pentru cei care vor sa fure meseria ci si pentru noi toti astia, soferii amatori carora nu ne-ar strica sa stim la ce sa ne asteptam in  cazul  in care am nimerit cu oistea-n gard. La propriu.

Trecand peste informatiile utilitare, accesibile vulgului, Madalin ajunge la partea adresata adevaratilor specialisti, oamenilor din corporatii care mananca daune la micul dejun, pranz si cina . Peisajul cartii se schimba radical. Apar termeni englezesti care suna chinezeste.  Ati auzit de NPS adica Net Promoter Score ? Dar de Open file review” & “Closed file review ? Ambele fac parte din capitolul „obiective principale ale unui management al daunelor”, capitol care mai include puncte precum  organizarea activitatii de recuperare regrese sau neglijenta contributiva. Nu-i nimic daca nu intelegeti, macar memorati , ajuta la  dobandirea unei  culturi de tip „gazeta de perete”.

O a treia perspectiva este cea a personalitatilor care au dorit sa scrie o prefata sau cateva randuri pe coperta , pentru a-si arata asfel sustinerea si aprecierea pentru carte si autor.  Prefata este semnata de Sorin Greceanu, un tatic al asigurarilor auto si un tip recunoscut in piata pentru competenta sa. Stiam ca Greceanu vorbeste bine si convingator in public, l-am urmarit la mai multe conferinte pe teme de asigurari. Nu stiam insa ca si scrie bine. Asta am aflat acum, citind prefata cartii lui Daunel. Sorin plaseaza lucrarea  corect, in contextul problemelor pietei, aratand importanta domeniului si, in final, considera ca volumul lui Madalin este unul de pionierat pentru acest segment al asigurarilor. Eu nu-l stiu pe Daunel sa mai fie pionier, dar e drept ca uneori se poarta cam copilareste.

Pe coperta IV a cartii, zambeste prietenos Leo Badea, insusi presedintele ASF. Ca sa ne-ntelegem, nici nu mai conteaza ce spune omul, ar putea sa vorbeasca si de retete de bucatarie . Doar faptul ca a aceceptat sa-si dea girul si poza ca  sa apara acolo, e suficient. Nu credeti ?

Si in final sa spunem ceva despre achizitia cartii, in caz ca va bate gandul cel bun. Ea costa 50 de lei, poate un pic cam mult, dar orice carte de specialitate are un pret ridicat. Lansarea va avea loc marti si daca sunteti pe lista lui Madalin si ati primit invitatia, atunci puteti participa. Daca nu, nu e totul pierdut. Probabil ca primaria va instala niste ecrane uriase in parcuri sau pe strada, pentru a putea urmari gratis festivitatea.. Poate se transmite si in direct, nu stiu.

In orice caz, cartea va putea fi cumparata de oricine, pana la epuizarea stocului editurii. Ca sa nu se creeze panica din cauza inghesuielii, trimiteti un simplu email la adresa office@editura-tandem.ro  in care precizati datele de facturare (pentru pers juridice), adresa de livrare si evident, numarul de exemplare dorite. Si da, expeditia se face prin curier , contra cost. Succes!

Lasa un comentariu:

Your email address will not be published.