Cristian Muntean (ASSAI): “Nu avem un arbitru la ASF ci un lobbyst pentru multinationale”

Intr-o postare de acum circa o luna, cu titlul “Pe cine reprezinta ASSAI” spuneam asa: “cati membri are asociatia si care sunt acestia sunt secrete mai strasnic pazite decat discutiile de la intalnirile grupului Bilderberg” .Intre timp misterul s-a elucidat.
M-am intalnit cu liderul ASSAI, Cristian Muntean si am lamurit problema. Urmatorul interviu sta marturie:

Domnule Muntean, despre ASSAI se stiu foarte putine lucruri, desi asociatia este vizibila de cativa ani in spatiul public ca urmare a aparitiilor dumneavoastra la TV, a declaratiilor din ziare. Pe site-ul asociatiei nu apare nicio informatie despre cine sunt membrii asociatiei, ceea ce lasa loc la interpretari. Asadar, cine este ASSAI, cati membri are, cine sunt acestia ?
Cristian Muntean: ASSAI are trei categorii de membri.

Exista membri activi, pe care ma pot baza oricand care sunt in jur de 50, membri sustinatori, in jur de 120 si membri simpatizanti, de ordinul sutelor.Diferenta dintre cele trei categorii este urmatoarea. membrii activi, sunt singurii care platesc cotizatia si participa la toate activitatile comune ale asociatiei. Cea de-a doua categorie, membrii sustinatori sunt cei care participa la mitinguri, de exmplu, sau la alte actiuni la care sunt interesati in mod direct dar ei nu platesc cotizatia de membru. In sfarsit, ultima categorie, membrii simpatizanti se aliaza punctual la diverse actiuni ale noastre, sunt unitati de service auto greu de contabilizat numeric, sunt intr-o zona nedefinita. Unii vin, altii dispar, nu ma pot baza pe toti.
Sa tragem linia. Aveti circa 50 membri activi, restul fiind sustinatori si simpatizanti. Cati erau cand ati infiintat institutia ?
CM Eu sunt cel care a infiintat ASSAI in 2008, pornind de la un numar de 15 service-uri, care au fost membri fondatori. Ulterior asociatia a trecut prin diverse transformari si a ajuns astazi o voce puternica atat in piata auto cat si in cea de asigurari
De ce membrii ASSAI nu se regasesc pe site-ul asociatiei, asa cum ar fi normal ?
CM: Ei nu apar pe site dintr-un motiv foarte simplu. Inca de la infiintare s-au facut foarte multe presiuni directe de catre asiguratori, inclusiv asupra membrilor fondatori. In momentul in care s-a aflat ca un service auto este membru al asociatiei i s-a reziliat contractul, nu i s-au platit facturile, au fost facute sesizari la alte institutii care s-au soldat cu controale. Toate astea ca sa-l sicaneze si sa-i perturbe activitatea.
Aveti dovezi in acest sens ?
CM: Da (scoate un document si mi-l arata). In 5 iune 2009, de exemplu, un service, Auto Stop 97, s-a retras din ASSAI dar inainte cu sase zile sa depuna scrisoarea de retragere catre mine, o transmite catre doua persoane din Allianz-Tiriac, Niculai Giura si Doru Serbanescu. Cronologia e importanta si spune multe despre presiunile la care m-am referit. Am sesizat atunci Consiliul Concurentei dar nu s-a rezolvat nimic.

CM: Intamplarea face ca acest service nici nu mai exista astazi. Credeti insa ca el s-a retras de bunavoie ? Care era interesul lui sa transmita catre asigurator dovada retragerii din ASSAI ? Eu nu lucrez la SRI sa am astfel de dovezi dar pot sa pun niste informatii cap la cap care sa duca la aceasta concluzie, cu atat mai mult cu cat mi-au fost confirmate astfel de situatii de catre foarte multi colegi. Acesta este motivul pentru care service-urile din asociatie nu sunt vizibile pe site. Cat timp voi fi eu Presedinte, aceste informatii nu vor fi publice.

Intr-o discutie avuta cu cineva astazi, am aflat intamplator ca ati lucrat o vreme in piata asigurarilor, la Audatex. In cateva cuvinte, cine este Cristian Muntean ?

CM: Cristian Muntean este un ardelean de 39 de ani care in urma cu circa 11 ani si jumatate a venit din Medias in Bucuresti. Sunt inginer de profesie si urmez in prezent niste cursuri post-universitare de politica externa si diplomatie la Institutul Diplomatic Roman. Dupa terminarea facultatii am lucrat la o reprezentanta auto in Medias iar apoi la Bucuresti. Aici am ajuns sa lucrez la Audatex, unde am fost director de vanzari timp de doi ani. Din 2008 am fondat aceasta asociatie, ASSAI, la care sunt acum Presedinte.

Intr-un interviu acordat blogului meu de catre presedintele ASF, Misu Negritoiu, acesta spune ca v-ati mutat cu cartea de vizita de la ASSAI la COTAR unde figurati ca vicepresedinte, apoi din nou la ASSAI, si din nou la COTAR. Care este adevarul ?

CM: Orice asociatie poate fi afiliata la o Confederatie, iar ASSAI este afiliata la COTAR. Eu sunt si vicepresedinte la COTAR din 2010. Faptul ca dl Negritoiu nu intelege lucrurile acestea, nu ma mira pentru ca dansul e format in alta perioada.

Recent ati aparut in niste stenograme, in care deputatul Gurzau se ofera sa va sustina sa deveniti membru in Consiliul ASF. Dl Gurzau este in momentul de fata implicat intr-un dosar penal. Cum comentati aceste stenograme ?

CM: Da, m-a sunat dl Gurzau intr-o seara si am avut aceasta discutie. Eu sunt amic cu el de vreo 8 ani. Problema este ca stenograma a ajuns in presa dar nu are niciun fel de valoare juridica pentru ca eu nu am nicio calitate in dosarul dlui Gurzau, nu am fost chemat la Parchet sau la vreo alta institutie. Probabil ca aceasta discutie a fost mai spumoasa pentru apetitul presei si astfel a ajuns in spatiul public. Eu vorbesc la telefon cu foarte multa lume. Sunt persoane care au probleme cu recuperarea banilor din daune si care ma suna, sunt persoane publice , oameni de afaceri, parlamentari, oameni din media. In ce priveste propunerea de a deveni membru in Consiliul ASF, eu n-am luat-o niciun moment in serios, dovada ca in stenograma la care va referiti raspunsul meu a fost :”sa vedem”

Vi se pare totusi o idee buna ca in Consiliul ASF sa fie ales si un reprezentant al societatii civile ?

CM: Categoric da. Pentru mentinerea unui echilibru ar trebui sa fie nu doar o persoana ci chiar mai multe, reprezentand diverse interese din societatea civila.

Deschideti cu usurinta niste usi la Parlament. Dl Gurzau este cel care v-a facilitat pana acum accesul la diverse sedinte, dezbateri ?

CM: Nu a fost dl Gurzau, dovada ca am fost invitat si ulterior problemelor pe care le are dansul cu justitia.

Totusi la Parlament nu poti sa mergi ca intr-o autogara, trebuie sa fii invitat

CM. Asa este, exista o legitimatie la intrare pe care o primesti doar daca esti invitat. Eu am avut invitatii de la un grup parlamentar, nu m-am dus de capul meu. Am fost invitat la Senat la Comisia de Buget-Finante, unde este un psd-ist la conducere dar si la Comisia pentru transporturi, care este condusa de un pnl-ist. Eu nu am afinitati politice dar oamenii aceia au inteles faptul ca eu vin cu niste argumente si lupt pentru o cauza dreapta. In unele situatii am transmis eu o adresa oficiala ca sa fiu primit , in altele am fost invitat de catre ei. Mi-au spus : “Domnule Muntean, noi organizam o dezbatere pe tema asigurarior, vrem sa aflam si un alt punct de vedere.”

Sunteti prieten cu dl Pandele, patronul de la Autocar, care la rand lui e ruda cu Florentin Pandele primarul din Voluntari. Ce-i cu increngatura asta de interese ?

CM: Asta e un mit, dl Pandele de la Autocar nu e ruda cu primarul din Voluntari, e doar o coincidenta de nume. Eu nu i-am studiat arborele genealogic dar dansul mi-a negat in permanenta ca ar exita o relatie de rudenie.

Sa revenim la problemele pietei asigurarilor.Cum apreciaza ASSAI noile tarife maxime la RCA, comunicate recent de ASF ?

CM: Din punctul nostru de vedere, tarifele actuale comunicate de ASF sunt supraevaluate cu circa 25%. Spun asta din perspectiva costurilor pe care le au asiguratorii cu daunele versus cheltuielile aditionale (de administrare, distributie, rezerve etc). In conditiile in care pentru un cap-tractor de peste 16 tone, pretul RCA este de 7535 de lei iar prima de risc este de 2011 lei (28% din total) inseamna ca avem cheltuieli aditionale de 72% , un procentaj ireal de mare, nemaiintalnit in spatiul european. In ultimul an de zile, asiguratorii au beneficiat de o serie de reduceri de cheltuieli. Astfel, comisionul brokerilor s-a redus la mai mult de jumatate, asiguratorii au platit cu 3% mai putine daune din punct de vedere valoric iar ASF a dat un ordin prin care infiintarea unei reprezentante a asiguratorilor in fiecare judet nu mai este obligatorie, astfel ca au scazut costurile administrative.

Pe ce va bazati calculul de mai sus privind prima de risc ? Cifrele asiguratorilor nu sunt aceleasi

CM: Pe raportul Milliman, un document oficial facut la cererea ASF.

Si sunteti convins ca datele din raport sunt preluate de la toate societatile din piata ? Cristian Constantinescu spune ca Milliman a luat in calcul doar portofoliul Astra.

CM Eu sunt convins ca nu e asa pentru ca datele pentru raport au fost transmise de ASF catre Milliman, avand ca sursa societatile supravegheate. Dupa cum stiti toti asiguratorii raporteaza lunar la ASF.

Exista un consens sau diferente de viziune intre ASSAI si asociatiile de transportatori in ce priveste tarifele maxime comunicate de ASF?

CM: Nu exista o unitate de vederi, unii sunt multumiti de aceste tarife, altii nu. Pentru primii o reducere de tarif de la 12.500 lei pana la 7.500 lei reprezinta o mare reusita. Alti colegi sunt contrariati de faptul ca in 14 septembrie s- a discutat la Guvern de un pret de 6200-6300 lei. Intre timp pretul a urcat in defavoarea transportatorilor si in favoarea asiguratorilor. Noi nu avem un arbitru la ASF si ma refer la Presedinte, noi avem un lobby-ist pentru multinationale iar activitatea de lobby pe care o face e asimilata unei infractiuni.

Credeti ca ar trebui demis Consiliul ASF ?

CM: Consiliul ASF trebuia demis de multa vreme. Parlamentari din grupul care l-a propus pe dl Negritoiu la conducerea ASF s-au destainuit spunand ca si pentru ei este o mare dezamagire. Eu observ ca de cand a venit dansul la ASF jucatorii autohtoni au fost eliminati din piata,preturile RCA au cunoscut o crestere nejustificat de mare,plata despagubirilor se face la fel de prost ca si pe vremea predecesorilor sai. Mai observ o grija care ar trebui cercetata de niste institutii, o grija a domnului Negritoiu fata de interesele financiare ale multinationalelor care, in mod ciudat, corespund cu interesele dansului. Domnul Negritoiu a dat , in repetate randuri semnalul ca pretul politei RCA trebuie sa creasca, desi ar fi trebuit sa retina doua lucruri. Primul lucru , ca are misiunea sa protejeze consumatorul de produse de asigurare si nu interesele financiare ale unor multinationale si al doilea ca ASF are rolul de formator de piata. In momentul in care a dat semnalul “Scumpiti !” asta s-a si intamplat, asiguratorii au scumpit preturile. Si acum avem mitinguri de protest, am avut o tara paralizata pentru cateva zile. Personal cred ca dl Negritoiu are de dat niste explicatii la aceeasi institutie la care are probleme deputatul Adrian Gurzau.

In aceste conditii, greva programata in data de 25 octombrie va mai avea loc ?

CM Nu stim inca, va trebui sa-l intrebati pe dl Stefanescu, presedintele COTAR. Vom lua o hotarare atunci cand lucrurile vor ajunge pe ultima suta de metri

Ce veti face daca dupa sase luni se va reveni la preturile RCA dinainte de plafonare ?

CM Eu cred ca , dupa victoria pe care au castigat-o , transportatorii vor fi motivati sa se mobilizeze si mai bine si am putea asista la niste miscari de protest cum nu au mai fost vreodata in Romania. Pana atunci insa, piata ar trebui sa se aseze si sa fie stimulata de aparitia unui asigurator cu capital de stat, Eximasig. Acesta va putea juca un rol de echilibru iar Romania va putea sa-si protejeze capitalul autohton.