Asigurarea CASCO. Cum stam la capitolul furturi de masini

Asigurarea CASCO este  asigurarea care acopera, in principal, doua riscuri majore: avarii respectiv furt. Legat de  avarii am prezentat in materialele anterioare diverse cifre , astfel ca a venit vremea sa vorbim si despre furt. Despre furtul masinilor, al obiectelor din masini dar si despre furturile ” de la auto ” cum sunt ele cunoscute in jargonul politistilor. Adica  sustragerea de componente cum ar fi oglinzi retrovizoare, capace de roti, stergatoare, sigle auto etc.

Vestea buna in ce priveste furturile de automobile este ca cel putin  in ultimii cinci-sase ani acestea sunt in scadere, asa cum puteti vedea in tabelul de mai jos. Nu pentru ca ar fi disparut retelele de hoti de masini ci pentru faptul ca dupa intrarea Romaniei in UE, spatiul comunitar este mai bine protejat prin inter-conectarea unor baze de date nationale la sistemul informatic european.

N-am o statistica privind valoarea masinilor disparute dar as putea pune pariu ca in timp ce numeric se fura mai putine automobile, ca valoare a furturilor, raportul e invers proportional. Asta inseamna ca hotii s-au reorientat, fura masini mai putine dar mai scumpe.

A doua veste buna este aceea ca politistii reusesc anual sa recupereze intre 40-50% din masinile furate. In actiunile lor, se pare ca hotii sunt destul de previzibili, din moment ce organul e mai destept ca ei. In urma cu cativa ani,  seful Departamentului de Furturi Auto din cadrul Inspectoratului General de Politie a raspuns presei la solicitarea de a face un portret al hotului de masini roman. ” Are pana in 30 de ani, e recidivist,  studii medii, ii plac manelele si sa arunce cu bani in lautari”. Are talent nativ la tehnica”, a spus acesta.

Ce mai inseamna insa sa ai talent nativ la furat masini , in 2017 ? Nu mai merge cu “iuteala de mana si nebagarea de seama”, lumea s-a emancipat, device-urile te ajuta sa sustragi masina cu tot cu proprietarul acesteia aflat la volan. O chestie la moda este acest dispozitiv numit turbo decoder, il vedeti mai jos:

Costa circa 700-800 de euro, se gaseste bine-merci si in Romania si deschide o masina in cel mult 15 secunde. Initial s-a dorit a fi un dispozitiv care sa vina in ajutorul proprietarilor  de masini care si-au pierdut cheia de la portiera sau au uitat-o in masina . Suni la un numar, vine un lacatus de la o firma specializata cu turbo decoderul si ai rezolvat problema in 15 secunde, cu costuri minime. Numai ca solutia simpla a starnit interesul hotilor de masini care au ajuns sa foloseasca device-ul pe post de speraclu automat. Cheia se baga in butucul portierei, apoi se invart rotitele pana cand dintii se integreaza perfect in arhitectura yalei. Usa se dechide firesc, fara sa lase vreo urma fizica a efractiei.

Sa vorbim acum si despre situatia furturilor din masini. Aceleasi statistici ale Politiei arata ca numarul disparitiilor de obiecte din masini este cam de trei ori mai mare decat cel al masinilor furate. In Bucuresti, campioni la furturi din masini sunt hotii din sectorul 2. Tot sectorul 2 conduce in topul furturilor de  accesorii exterioare (in special oglinzi retrovizoare). In ce priveste furturile de masini, aveti mare grija daca locuiti in sectorul 4 si fiti mai relaxati daca stati in sectorul 5. Ca exemplu, in primele 9 luni  din 2016, in sectorul 5 s-au furat doar doua masini, fata de 14 in sectorul 4. Si inca o precizare. Anotimpul in care se fura cele mai multe masini este toamna. Tot noaptea, dar pe vreme frumoasa, nu pe fulgeratura.

Material realizat cu sprijinul OMNIASIG Vienna Insurance Group